1KOMMA5° uitgeroepen tot Europese marktleider in de zonnepanelen branche door EUPD Research

Deventer, 27 juni 2024 - 1KOMMA5° is door het gerenommeerde EUPD Research uitgeroepen tot Europees marktleider onder installateurs van particuliere zonnepanelen systemen in Europa. Deze erkenning weerspiegelt de voortdurende inzet voor kwaliteit en innovatie in de zonnepanelen branche. Het onderzoek van EUPD Research is eerder deze week vrijgegeven.
28-06-2024
Karin Lubbers

Groei en Verwachtingen van de Europese PV-markt

Volgens de prognoses van EUPD Research groeit de Europese PV-markt dit jaar van 65 GW naar 75 GW. Tegen 2028 zou er in totaal 462 GW aan PV-capaciteit op het continent kunnen worden geïnstalleerd. Een belangrijke drijfveer achter deze groei is de vraag naar particuliere daksystemen met een vermogen tot 10 kW. De komende vijf jaar wordt een toename van 122 GW verwacht in heel Europa.

De oorlog in Oekraïne en de daaropvolgende stijging van energieprijzen hebben geleid tot een merkbare toename van de vraag naar particuliere systemen. Dit resulteerde in een uitbreiding van kleine zonne-systemen van 7 GW in 2021 naar 18 GW in 2023. Hoewel de groei naar verwachting zal vertragen tot minder dan 10% per jaar, blijft de totale markt groeien tot een verwachte 28 GW in 2028.

Populariteit van Zonne-energie opslagsystemen

Met het oog op de optimalisatie van het eigen verbruik van zonne-energie in veel huishoudens, is de installatie van zonne-energie opslagsystemen steeds populairder geworden. Dit jaar wordt een toename van de geïnstalleerde opslagcapaciteit met ruim 14 GWh verwacht. Markus Höhner, CEO van EUPD Research, merkt op: “Er is een duidelijke trend richting zelfconsumptie, gecombineerd met de toenemende populariteit van elektrische voertuigen en warmtepompen, wat zorgt voor een sterke synergie voor het gebruik van fotovoltaïsche technologie in particuliere huishoudens.”

Concurrerend Landschap en Ranglijst van Installateurs

Het rapport van EUPD Research analyseert het concurrerende landschap van installateurs en laat een duidelijke fragmentatie zien in Europa. Duitsland loopt voorop met ongeveer 6.300 zonne-installateurs, gevolgd door Italië en het Verenigd Koninkrijk met respectievelijk 3.100 en 2.900 installatiebedrijven. Deze cijfers wijzen op een sterke marktactiviteit en brede acceptatie van PV-systemen.

In de ranglijst van de top 30 Europese installatiebedrijven wordt 1KOMMA5° erkend als de marktleider, gevolgd door Enpal en Zonneplan. Deze ranglijst is gebaseerd op een uitgebreid onderzoek onder ongeveer 15.000 bedrijven en houdt rekening met factoren zoals het aantal geïnstalleerde systemen, geografische aanwezigheid en diversificatie van het productportfolio.

Bronnen

EUPD Research

PV Magazine https://www.pv-magazine.com/2024/06/25/eupd-research-european-market-for-private-pv-systems-on-growth-path

Over 1KOMMA5º Nederland

1KOMMA5° is de ontwikkelaar van het ‘Heartbeat AI’-platform voor energiesoftware. Het platform wordt aangestuurd door kunstmatige intelligentie en transformeert de zonnepanelen van klanten in een virtuele energiecentrale. Zonnepanelen, thuisbatterijen, warmtepompen en laadpalen worden verbonden met de energiemarkt en bewegen mee met de opwekking van stroom uit zon en wind. Als alles-in-één-leverancier biedt het bedrijf particuliere en zakelijke klanten daarnaast de verkoop en installatie van op maat gemaakte intelligente energieoplossingen. 1KOMMA5° heeft momenteel 75 vestigingen en rond de 2.200 medewerkers in Nederland, Duitsland, Zweden, Finland, Denemarken, Spanje en Australië. In minder dan drie jaar sinds de oprichting biedt 1KOMMA5° ondertussen het toonaangevende hardware- en softwareplatform van Europa. Het doel van het bedrijf: in 2030 ieder jaar 500.000 gebouwen uit te rusten voor klimaatneutrale stroomopwekking, verwarming en mobiliteit.